Jordana a Ivan Palovičovci

perexVšetkých milovníkov vážnej hudby pozývame v utorok, 25. 5. o 18.00 hod. do divadelnej sály Domu kultúry na koncert Jordany Palovičovej (klavír) a Ivana Paloviča (husle). V programe odznejú diela J. S. Bacha, J. N. Hummela, Ilja Zeljenku, Fazila Saya a Yorka Bowena. Návštevníkov koncertu čaká prekvapenie v podobe krstu publikácie, ktorá bola zostavená pri príležitosti 40.výročia koncertného života v našom meste. Vstupné: 3€ / 2€ členovia KPH, predaj vstupeniek na mieste, vchod cez Galériu Ganevia. Koncert z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


Publikácia v sebe ukrýva spomienky na organizáciu a návštevy koncertov, myšlienky vystupujúcich umelcov a bývalých žiakov základnej umeleckej školy, ktorí mali možnosť účinkovať na koncertoch  v rámci Fóra rimavskosobotských talentov. Vzácne údaje poskytne aj príloha, ktorá zahŕňa v sebe 40. ročnú chronológiu účinkujúcich, zoznam členov kruhu priateľov vážnej hudby a výpisy z kroniky účinkujúcich umelcov. Svojím príhovorom prispela do publikácie aj vystupujúca umelkyňa, Jordana Palovičová, ktorá sa sólisticky aj ako komorná hráčka predstavila v Rimavskej Sobote už niekoľkokrát. Ona a jej brat Ivan sú držiteľmi cien z rôznych významných medzinárodných súťaží, iniciátormi a realizátormi významných hudobných projektov, účinkujú na DVD a CD nosičoch a sú častými vystupujúcimi na festivaloch a koncertoch doma i v zahraničí.

Palovičovci - plagát malý

PROGRAM
Johann Sebastian Bach (1685-1750): Suita G dur pre sólovú violu č. 1, BWV 1007 (výber): I. Prélude, III. Courante, IV. Sarabande, VI.  Gigue
Johann Nepomuk Hummel (1778-1837): Etuda es mol op. 125/3 pre klavír, Etuda b mol op. 125/17 pre klavír
Ilja Zeljenka (1932-2006): Hry pre Biancu pre klavír a 4 bongá (1992)
Fazil Say (*1961): Black Earth (Kara Toprak) pre klavír(1997)
York Bowen (1884-1961): Sonáta pre violu a klavír č.1 c mol op. 18, I. Allegro moderato, II. Poco lento e cantabile, III. Finale. Presto

JORDANA PALOVIČOVÁ
Študovala hru na klavíri na Konzervatóriu v Bratislave (Juraj Mašinda), na VŠMU (Daniela Varínska), na Royal College of Music v Londýne v triede Yontyho Solomona a na Musik hochschule Lübeck v Nemecku v triede Jamesa Tocca. V rokoch 2002 až 2004 bola štipendistkou DAAD. V rámci medzinárodných majstrovských kurzov spolupracovala s ďalšími významnými pedagógmi (Lazar Berman, György Sándor, Eugen Indjić, Jan Wijn, Aci Bertoncelj, Peter Toperczer, Marian Lapšanský).

V súčasnosti pôsobí ako docentka na Katedre klávesových nástrojov a cirkevnej hudby HTF VŠMU v Bratislave. Získala mnoho ocenení na domácich i medzinárodných súťažiach – Hummelov dom, Súťaž Konzervatórií SR, Virtuosi per musica di pianoforte, Medzinárodná klavírna súťaž J. N. Hummela, Medzinárodná rozhlasová súťaž Concertino Praga, Talent roku, Chappell Gold Medal Competition, Anglo-Czechoslovak Trust London Music Competition, Medzinárodná spevácka súťaž Antonína Dvořáka.

V roku 2016 jej bola udelená Cena Jána Cikkera za aktívne šírenie tvorby skladateľa. Realizovala nahrávky pre spoločnosť MUSICA, Hudobný fond, Hudobné centrum, Pavlík Records, Experimentálne štúdio VŠMU, REAL MUSIC HOUSE, Slávik Slovenska, Konvergencie, Slovenský rozhlas, STV, Český rozhlas, ČT, Norddeutscher Rundfunk. Pri príležitosti 100. výročia narodenia Jána Cikkera nahrala CD s jeho dielami pre klavír sólo a Concertino pre klavír a orchester op. 20 v spolupráci s dirigentom Oliverom Dohnányim a ŠKO Žilina. V roku 2014 vydala jej CD Ján Cikker: Piano Works londýnska spoločnosť Toccata Classics. Participovala aj na nedávnom projekte 4CD Eugen Suchoň: Klavírne dielo 1928 – 1984, kde uviedla o. i. premiérovú nahrávku Rapsodickej suity vo verzii pre dva klavíry v spolupráci so Zuzanou Biščákovou. V roku 2019 vydala spolu s Ivanom Palovičom CD venované tvorbe pre violu a klavír. Aktuálne je súčasťou viacerých nových titulov – DVD KLAVIA2RA, CD Konvergencie 2020 Live  a CD Ján Cikker. Inštrumentálna tvorba, kde v jej podaní v duu s Jakubom Čižmarovičom zaznieva Cikkerova Slovenská suita op. 22 pre dva klavíry. Sólisticky, aj ako komorná hráčka sa predstavila na mnohých festivaloch doma i v zahraničí ako napr. BHS, Mozartov týždeň, Komorné dni J. N. Hummela, Melos-Étos, Nová slovenská hudba, Stredoeurópsky festival koncertného umenia Žilina, Hudobné jari v rôznych mestách na Slovensku Festival peknej hudby, Konfrontácie, Hammer klavier festival, Konvergencie, Levočské babie leto, Viva Musica! (SR), Dni hudby Felixa Mendelssohna-Bartholdyho, Harmonie Starego Miasta, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych “Duettissimo!” (Poľsko), Cambra de Música (Španielsko), Pulse Festival, Cheltenham International Festival of Music (Veľká Británia), Sibelius Week (Fínsko), ARMONIE DELLA SERA (Taliansko). Pri príležitosti 100. výročia narodenia Jána Cikkera sa v rámci cyklu Ventd´Est, Ventd´Ouest predstavila recitálom v parížskej Invalidovni.
V oblasti komornej hry, resp. koncertantnej literatúry spolupracuje so širokým spektrom partnerov – Moyzesovo kvarteto, Solamente Naturali, Garth Knox, Juan-Miguel Hernandez, Vladimir Mendelssohn, Ivan Palovič, Maxim Rysanov, Robert Cohen, Jozef Lupták, Eugen Prochác, Igor Karško, Dalibor Karvay, Isabelle van Keulen, Milan Paľa, Juraj Tomka, Eva Šušková, Petra Noskaiová, Zuzana Biščáková, Daniel Buranovský, Jakub Čižmarovič, Marcel Štefko, Ivan Koska a iní.

Sólisticky účinkovala s poprednými slovenskými a zahraničnými orchestrami – Slovenská filharmónia, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Cappella Istropolitana, Štátny komorný orchester Žilina, Štátna filharmónia Košice, Symfonický orchester Konzervatória v Bratislave, Hilaris Chamber Orchestra, Moravská filharmonie Olomouc, Pražská komorní filharmonie, Lambeth Orchestra, RCM Sinfonietta Orchestra a Lübecker Philharmoniker pod taktovkou Ondreja Lenárda, Olivera Dohnányiho, Róberta Stankovského, Lubomíra Mátla, Mária Košika, Rastislava Štúra, Martina Leginusa, Mariána Lejavu, Konstantina Ilievskeho, Petra Valentoviča, Ondreja Olosa, Júliusa Karabu, Vladimíra Válka, Petra Vronského a iných.

IVAN PALOVIČ
Študoval hru na husliach na Konzervatóriu v Bratislave v  triede Jozefa Kopelmana, Bohdana Warchala ml. a Františka Töröka. Neskôr pokračoval v štúdiu v odbore hra na viole na HTF VŠMU (Jozef Hošek), na Hochschule für Musikund Theater Zürich ako štipendista švajčiarskej vlády (Nicolas Corti) a na Univerzite Mozarteum v Salzburgu v triede Petra Langgartnera. V rámci medzinárodných interpretačných kurzov spolupracoval s ďalšími renomovanými pedagógmi ako Minčo Minčev, Siegfried Führlinger, Nobuko Imai, Ulrich Eichenauer. V rokoch 2011 až 2014 si štúdium dopĺňal hodinami u Nobuko Imai. V roku 2018 obhájil titul PhD. V súčasnosti pedagogicky pôsobí na Katedre strunových a dychových nástrojov HTF VŠMU a na Konzervatóriu v Bratislave. V roku 2004 získal na medzinárodnej interpretačnej violovej súťaži „Beethovenův Hradec“ 1. cenu v 2. kategórii, ako aj „Cenu za najlepšiu interpretáciu skladby L. van Beethovena” a „Cenu Nadácie Český hudobný fond za najlepšiu interpretáciu skladby súčasného českého autora”. V rámci medzinárodných interpretačných kurzov „Sommer akademie Prag-Wien-Budapest” získal „Cenu Bohuslava Martinů“. V roku 2006 bol nominovaný na „Cenu Ľudovíta Rajtera”. Na medzinárodnej súťaži „Talentsfor Europe 2013″ získal ocenenie za najlepšieho pedagóga za úspešné vedenie víťaza violovej kategórie a najlepšieho slovenského účastníka Emila Hasalu. Ivan Palovič bol členom  viacerých domácich, resp. zahraničných profesionálnych orchestrov.

Účinkoval na festivaloch Orfeus, Prehliadka mladých koncertných umelcov, 1. letný festival mladých umelcov Piešťany, Večery novej hudby, Tatra banka mladým umelcom, Deti Hummelovi, Hatrík deťom – deti Hatríkovi, Hudobná jar v Levoči, v Trenčíne, v Poprade, v Lipanoch, Hudobná jeseň v Nitre, v Prešove, v Rimavskej Sobote, v Topoľčanoch, Dni Tadeáša Salvu, 24 Hours Piano, Galéria hudby Nitra, Večery Rádia Devín, Orava Klasik, Konfrontácie, Schubert FEST, Nová slovenská hudba, Festival peknej hudby, Konvergencie (SR), Dni hudby Felixa Mendelssohna-Bartholdyho (Poľsko), Anglo-Czechoslovak Trust (Veľká Británia), ARMONIE DELLA SERA (Taliansko), ako aj v rámci cyklu Hudobného centra Nedeľné matiné v Galérii mesta Bratislavy a cyklov Hudba u Fullu, Komorné večery v Dvorane (VŠMU), Hudobné ročné obdobia Fiľakovo, HUDBA NA HRADE, Komorný koncert v Novej syngóge, resp. Albrechtina. (Ne)známa hudba. V roku 2005 sa predstavil ako člen Arensky kvarteta v Tonhalle Zürich, resp. s Moyzesovým  kvartetom v rámci cyklu Slovenskej filharmónie. Realizoval sólové a komorné nahrávky pre Český rozhlas, Slovenský rozhlas a ORF. V roku 2013 participoval na CD-nahrávke komorných diel významného slovenského skladateľa Juraja Hatríka. Taktiež sa podieľal na unikátnej nahrávke diel Antona Aschnera v svetovej premiére „Anton Aschner… to najlepšie z neznámeho“ a na CD „Musica Nova Spiritualis“ (obe Katolícka univerzita). V uplynulom roku vydal profilové CD spolu s Jordanou Palovičovou BOWEN / REGER / MACHAJDÍK / BRAHMS (Pavlík Records). Sólisticky vystúpil so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu, Štátnou filharmóniou Košice, Štátnym komorným orchestrom Žilina, Komornou filharmóniou.

V oblasti komornej hry spolupracoval o. i. s Jordanou Palovičovou, Norou Skuta, Petrom Bielym, Jozefom Horváthom, Danielom Turčinom, Veronikou Prokešovou, Juliánom Vevericom, Eugenom Prochácom, Jozefom Eliášom, Enikö Ginzery, Danielou Baňasovou, Petrou Noskaiovou. Popredné miesto v jeho repertoári zastáva slovenská literatúra (Vladimír  Godár, Iris Szeghy, Pavol Bagin, Juraj Hatrík, Marcel Seneši, Peter Machajdík, Peter Zagar, Ľuboš Bernáth, Jana Pondelíková a i.). Mnohé z diel uviedol v premiére. V roku 2018 v rámci festivalu Nová slovenská hudba vystúpil s recitálovým programom spolu s Petrou Noskaiovou a Enikö Ginzery venovaným komornej tvorbe Juraja Hatríka.

Plánované koncerty Hudobnej jesene 2021
September: Jozef Podhoranský / violončelo, Ivan Gajan / klavír
Október: Klavírny recitál Maroša Klátika
November:  ALEA – Daniel Buranovský / klavír, Stanislav Palúch / husle, Ján Krigovský / kontrabas, Boris Lenko / harmonika
December: Muchovo kvarteto

Komentáre

Komentáre sú uzavreté.